HISTORIK              

 

Här är några av dom "bilar" jag byggde innan jag fick för mig att börja bygga tävlingsbilen.

 

Här ser ni en Mazda323 ombyggd till cab. en hot-rod. Midjestyrd traktor med halv luftkyld VW motor i och en dieseltraktor med Volvo och Saab växellåda.

        

        &

 

 

Här ser ni föregångaren till Spiderkonceptet.

Mazda motor och låda, Volvo 240 axlar och med Saab spindlar fram för att få styrning på 240 axeln. Triangelhjulupphängning fram och bak. Egentillverkad plåtkaross.

 

 

 

 

 

         &

 

 

 

 

Här är den första spindeln (den var inte döpt till Yellow Spider ännu).

Det var en VW GTI motor i och manuell växellåda.

Året var 1997.

Vann alla 6 deltävlingarna i Sverige, 3:a i Nordic trial och 4:a i Eurotrialen.

 

 

 

 

 

         &

 

 

 

 

Här har jag byggt om den första spindeln. VW 1.8i motor och automatlåda.

Fortfarande ingen 4 hjuls styrning. Det var populärt med traktor däck då.

 

Ni ser även Wild Spider som var en Pajero med Volvo turbomotor i. Rolig! Men jag sålde den sen.

 

Sen byggde jag den första spindeln igen.

Man kan säga att det är ur-spindeln.

 

 

 

Nu går den i Norge och ser så här ut.

 

 

 

 

 

 

         &

 

 

 

 

Vintern 2002-2003 byggde jag en ny spindel som var lite mer kompakt.

2.0 VW motor med automat och 4 hjulstyrning.

 

Man kan säga att den har stått som modell för alla nyare spindlar.

 

Med denna bilen har jag och Bitte blivit Europamästare 2004, 3 gånger nordisk mästare och svensk mästare alla år jag har kört med den. 

 

Sålde den 2006 till Norge efter mycket övertalning från Tommy Olsen.

 

Nu går den i Norge och ser så här ut.

 

         &

 

 

Byggde en midjestyrd hjulastare mellan alla spindelbyggen.

VW golfmotor och automat. Kortade 303 portalaxlar

Ett måste när man bygger bilar...

Och 2 husbilar.....

 

 

         &

 

 

Vintern 2006-2007 byggde jag en ny bil med VR6 i på 174 hk.

 

 

Mycket rolig bil!

Sålde den hösten 2007. Till Norge igen...

 

Hjälpte Gustav Dahl att bygga en "spindel" vintern 2006-2007 också.

 

Och så började jag sälja ramar också. Mats, Henriks och Stefans.

 Mats

 Henriks

 Stefans (såld till Norge) 

 

 

 

 

      &

 

 

 

 

Vintern 2007-2008 byggde jag en ny bil igen....

Med VW 2.0 motor och Golf automat.

Med denna bil blev jag och Bitte Europa mästare och svensk mästare 2008. Europa tvåa 2009 och Europa mästare 2010

 

 

 

Och med hjälp av Anders och Gustav så byggde vi några mer ramar som blev Tommys pro-mod, Jimmys pro-mod och Davids prototyp.

 

 

 

 

Vintern 2008-2009

Vi började med Anders bil också

 

Och Stigs bil

 

 

Och mer bilar är på gång nu när vi har bestämt oss för att lägga ut ritningar

 på spider-ramar.

 

Titta under Teknik!

 

 

 

 

 Spännande fortsättning följer.......

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright ® 2006 YELLOW SPIDER/LARS DAHL
 

HEM

BILDER

HISTORIK

TEKNIK

KLUBB

KONTAKT

DAHLS MOTORSPORT 

Yellow Spider.se